Maraton a nie sprint – tak wygląda budowanie marki osobistej.
Jedno wystąpienie publiczne, nagrany podcast czy napisany i opublikowany artykuł jeszcze nie czyni Cię osobą “znaną”. Wygłosisz super prelekcję na temat hmm… na przykład zdrowego odżywiania – nie staniesz się od razu największym ekspertem w kraju. Ale kiedy będziesz wygłaszać takich prelekcji coraz więcej, a w dodatku sposób w jaki dzielisz się wiedzą przybierze różne formy (webinar, podcast, wywiad video) to jest duża szansa, że stanie się to szybciej niż później.
Twój przekaz – musi być wzmacniany wiele razy, by docierać do coraz większej i większej grupy ludzi. Konsekwencja ma ogromną moc, a spójność przekazu to coś, co buduje Twoją reputację. Dzięki niej będziesz poważnie traktowan_ przez swoją publiczność – potencjalnych klientów.
Pomyśl o markach osobistych, które znasz, śledzisz i lubisz. Czego możesz się od nich nauczyć – nawet jeśli to kompletnie inna branża. Zwróć uwagę, czy ta osoba pokazuje też np. swoje życie prywatne, pasje, wyjazdy itd. Jaki ma styl pisania, czy posty są jednolite graficznie, czy zupełny spontan. Czy pisze o suchych faktach, czy na przykład wszystko obudowane jest storytellingiem.
No dobrze, ale co kiedy Ty nie wiesz o czym pisać…
Jeśli naprawdę nie masz pomysłu, to możesz spróbować zainspirować się takimi przykładami – możesz też miksować je dowoli.
- Krok po kroku np. Jak w 3 krokach zrobić najlepsze ciasto na pizzę w domu.
- Jak rozwiązać problem np. Jak zmobilizować się do pisania pracy magisterskiej.
- Czego unikać, żeby nie popełnić błędu – nie mów tych trzech rzeczy na rozmowie o pracę.
- X pomysłów, sposobów, programów etc. np. 20 inspiracji na tytuł podcastu.
- Prawda czy fałsz np. Czy na podcaście można zarobić?
- Porównanie np. Android czy IOS, który system lepszy dla programisty?
- Hot or not – Bułgaria na wakacje we dwoje – hot or not?
- Aktualne i na czasie np. najnowsze trendy w marketingu.
- Opinia – Dlaczego Chorwacja to najlepsze miejsce do życia.
- Czego się nauczyłam od/z/w… np. Czego nauczyłam się żyjąc w Londynie.
- Wywiad np. Rozmowa ze specjalistką od Instagrama.
- Inspirująca książka, film np. Ta książka zmieniła mój sposób myślenia o TikToku.
- Case study np. Jak rozwinąć program Employee Advocacy w firmie.
- Wyniki własnych ankiet np. Co według studentów jest najlepszą książką minionego roku.
- FAQ – pytania słuchaczy zebrane wcześniej, na które odpowiadasz w tym odcinku np. Wszystko, co chcieliście wiedzieć o renowacji mebli i nie baliście się zapytać.
- Wasze sposoby na… np. Studencki sposób na szybkie czytanie.
- CTA – czyli zapytaj słuchaczy np. Które słuchawki polecacie i dlaczego?
- Nutka kontrowersji np. Jak dałam się oszukać w biały dzień.
- Co mi to dało/jaki był morał np. Jak zawaliłam projekt życia. Nie róbcie tego.
- Jak zacząć robić coś np. Jak zacząć wstawać o 5 rano.
Ta lista pochodzi z mojej książki i dotyczy konkretnie pomysłów na odcinki podcastów. Ale jak widać można zastosować ją do blog postów, artykułów, postów w social media.
Lista sprawdza się dla małych biznesów i marek osobistych. W wypadku dużych firm i korporacji, nie tylko brak pomysłów jest przeszkodą czy wyzwaniem, ale też brak czasu, osoby odpowiedzialnej za projekt itd. Dlatego tutaj z pomocą przyjdzie Sharebee. Pszczoły, znają się na tym tak samo dobrze jak na miodzie, więc pozwól sobie pomóc :).
W kolejnym odcinku będzie o efekcie kuli śnieżnej, dzięki której będziesz sypać tematami z rękawa!