Teraz, gdy mam nadzieję, że już dużo jaśniej wiesz, jaki rodzaj treści tworzyć, skupmy się na tym, jak możesz wykonać zadanie.
Brak czasu jest częstą barierą dla każdego, kto prowadzi kreatywny projekt. Sprawdź „Jak znaleźć czas na podcast?”, aby uzyskać kilka świetnych wskazówek, wskazówek i sugestii w tym zakresie.
Czy zdarza Ci się powiedzieć sobie: „Chciałbym zacząć nagrywać podcast, ale po prostu nie mam wystarczająco dużo czasu?” Często ludzie mówią mi: „gdybym wygrała w lotto albo rzuciła pracę” lub „gdybym nie miała dzieci”, jako wstęp do powiedzenia rzeczy, które naprawdę chcieliby robić.
Inni mówią, że każdy ma taką samą liczbę godzin w ciągu dnia.
Mówiąc szczerze, masz czas na podcast. Pomyśl ile czasu w ciągu dnia marnujesz na social mediach, plotkach, oglądaniu Netflixa. Nie zrozum mnie źle, bo wszystko jest dla ludzi – nawet Netflix ;).
Po prostu nie masz czasu na marudzenie i frustrację. A ona może się zdarzyć, gdy niespodziewane przeszkody staną na drodze do zrobienia tego o czym marzysz.
Istnieją jednak sposoby na wyeliminowanie przeszkód powodujących frustrację.
Pomyśl o sobie i czasie
Przyjrzyjmy się bliżej tej (błędnej) analogii, o której wspomniałam wcześniej. Tak, to prawda, że ty, ja, podcasterzy i influencerzy z ogromnymi zasięgami mamy 24 godziny na dobę. Oni mają także do dyspozycji różne osoby i systemy wsparcia, które oszczędzają czas. Ale czy bez asystentów to wyglądałoby tak samo?
Ile czasu potrzebujesz na podcast?
Kiedy mówimy „czas na podcast”, o czym właściwie mowa?
Niektórzy twórcy podcastów szacują, ile czasu będą potrzebować, biorąc długość odcinka i mnożąc ją przez cztery. Oznacza to, że ukończenie 15-minutowego odcinka zajmie około godziny, półgodzinnego odcinka zajmie około dwóch godzin i tak dalej.
Pomyśl o starym memie o górze lodowej. Nagrywanie to tylko jedna część procesu. Do tego czasu należy doliczyć czas na:
- Planowanie i przygotowanie
- Wybór i zaproszenie gościa
- Przygotowanie konspektu
- Nagranie
- Edycja
- Pisanie notatek
- Przesyłanie i publikowanie
- Przygotowanie materiałów promocyjnych
Czas by coś poświęcić…
Każdy ma przynajmniej jeden nawyk, który wolałby wyeliminować ze swojego dnia lub tygodnia. Większość ma więcej niż jedno. Instagram? Tik-tok? Netflix… wpisz swoje :)
Zacznij od sprawdzenia, ile czasu spędzasz na oglądaniu telewizji lub graniu w gry. Nie oceniam żadnego z tych działań pod względem moralnym ani wartościującym. Kiedyś marnowałam sporo czasu oglądając serie ulubionych seriali albo grając na kompie. Niestety scrollowanie piesków na Instagramie cały czas mnie pochłania.
Ale kiedy o tym pomyślisz okazuje się, że 9 godzin tygodniowo poświęcasz na oglądanie seriali…
Podróżujesz komunikacją miejską do pracy – możesz wykorzystać ten czas (na przykład raz w tygodniu) na zaplanowanie nowego odcinka, zbudowanie szkieletu konspektu i przykładowych pytań do gościa.
Użyj aplikacji do robienia notatek, aby wypunktować lub ustawić przypomnienia o rzeczach, które chcesz wyszukać w swoim podcaście. Kiedy będziesz miał „minutę” lub pięć minut, zamiast otwierać media społecznościowe, otwórz aplikację do notatek i przejrzyj te wypunktowania. Skopiuj i wklej je do wyszukiwarki i zobacz, co wyjdzie. Zrób więcej notatek.
Zrób notatkę zatytułowaną z tematem następnego odcinka podcastu. Wypełnij go krótkimi opisami pomysłów, które chcesz uwzględnić.
Pobudka
Prawie każdy guru produktywności, lider, trener i tak dalej zaleca wstawanie wcześniej niż zwykle. Jest to zdrowy rozsądek, szczególnie w przypadku podcasterów.
To doskonały czas na montaż lub miksowanie dźwięku. Jeśli ustawisz budzik pół godziny wcześniej niż zwykle, pięć dni w tygodniu, zyskasz dodatkowe 2,5 godziny tygodniowo na pracę nad swoim podcastem. Do tego jest jeszcze cisza i spokój kiedy sąsiedzi i domownicy śpią.
Małą łyżeczką…
Czy warto nagrać 10 odcinków od razu? To pytanie często zadajecie w naszych rozmowach. I oczywiście odpowiadam, że “to zależy”. Jeśli jesteś osobą początkującą i w jednym tygodniu chcesz nagrać od razu 10 odcinków na zapas, nie ma to sensu. Dlaczego? Jeśli nagrywasz jeden odcinek w tygodniu, publikujesz, dostajesz feedback, uczysz się nowych rzeczy, ktoś ci coś doradzi, czegoś dowiesz się z internetu etc. Masz szansę na ewolucję w kolejnym i kolejnym odcinku.
A tak nagrywając hurtem prawdopodobnie zmarnujesz czas i będziesz chciała zacząć nagrywać je jeszcze raz, kiedy okaże się, że ktoś zwrócił Ci uwagę na taki czy inny błąd – a ty popełniłaś go w kolejnych odcinkach…
Narzędzia zwiększające produktywność
Istnieje wiele narzędzi, które mogą zaoszczędzić Twój czas.
Pierwszą z nich jest Trello, czyli witryna i aplikacja do zarządzania projektami. Trello pozwala tworzyć tablice projektów z kalendarzami, aby pokazać, jakie zadania są do wykonania, kto nad nimi pracuje i co należy zrobić. Nawet jeśli nie pracujesz w zespole, Trello zapewnia doskonałą wizualną formę Twojego projektu i jego części.
ClickUp to potężne narzędzie do zarządzania projektami, które pomoże Ci zorganizować pracę.
Wreszcie Doodle to świetne narzędzie do planowania spotkań. Jeśli chcesz nagrać wywiad lub porozmawiać z ludźmi na temat wspólnej pracy, Doodle korzysta z ankiet opartych na kalendarzu, aby ustalić godziny spotkań. Doodle dostosowuje się do stref czasowych, więc nie ma wątpliwości, kiedy dokładnie się spotkać.
Nadawaj priorytety zadaniom
Spośród wszystkich zadań, które wykonujesz danego dnia, ile z nich jest naprawdę ważnych? Ile z nich przybliża Cię do tego, co naprawdę chcesz robić w życiu?
Zastanów się, jak możesz pozbyć się niepotrzebnego bałaganu ze swojego harmonogramu i pracować mądrzej, a nie ciężej, nad każdym istotnym zadaniem, które wykonujesz.
Wielozadaniowość to drażliwy temat. Prowadzi to do procesu myślowego, który Linda Stone nazywa syndromem ciągłej częściowej uwagi. Jeśli próbujesz zrobić dwie rzeczy na raz, nie poświęcasz pełnej uwagi żadnemu zadaniu. Kiedy twoja uwaga jest rozdzielona, chęć zajmowania się wieloma rzeczami na raz przez cały czas skutkuje stanem wysokiej czujności. To jest wyczerpujące i powoduje niepokój. Przypływ adrenaliny może sprawić, że poczujesz się podekscytowana. Po pewnym czasie zauważysz, że praca, którą wykonujesz wielozadaniowo, jest niechlujna i jesteś dwa razy bardziej zmęczona.
Jeśli chcesz mieć czas na podcasty, zamknij drzwi, wyłącz telefon, broń swojego czasu.
Odcinek do słuchania: