9 grudnia, 2023

Jeden podcast a tyle materiału

Pułapka, w którą często sama wpadam to nagranie odcinka, publikacja, info i… koniec.

Czy wiesz, że możesz wykorzystać swoje odcinki w bardziej kreatywny sposób? Na przykład możesz je przekształcić w artykuły na bloga, fragmenty do mediów postów na media społecznościowe, e-booki, infografiki oraz materiały wideo. Warto sobie to po prostu wcześniej zaplanować.

Wielu twórców obawia się, że zostaną “ukarani” za powielanie treści. Ale recykling treści nie jest powielaniem. Dzięki niemu zapewniasz coś nowego, dostosowując treść do potrzeb każdego kanału i odbiorców. Docierasz też do osób, które cię jeszcze nie znają.

Recykling treści to nie zadanie “na potem” ani nie “na chwilę”. Warto też to przemyśleć planując odcinek albo serię podcastów.

Jest kilka sposobów, ale pamiętaj wybierz te, które najbardziej ci pasują pod kątem twoich umiejętności, ale też preferencji twojej grupy docelowej.

  1. Wideo

Według Riverside.fm tylko 17% podcasterów nagrywa podcasty wideo. Następnie należy wziąć pod uwagę, że prawie co piąty słuchacz wybiera YouTube jako główne źródło podcastów, a zatem mamy do czynienia z całkowicie niewykorzystanym obszarem, jeśli chodzi o zmianę przeznaczenia treści.

Dlaczego filmy są tak korzystne?

Kiedy słuchacz widzi ciebie i twoich współgospodarzy/gości wchodzących w interakcję, zwiększa to Twoją autentyczność.

Podcasty wideo mogą sprawić, że Twoi odbiorcy poczują się tak, jakby oni także uczestniczyli w rozmowie.

Badanie przeprowadzone na University College London wykazało, że wideo wzbudziło najwyższy poziom zaufania w porównaniu do innych formatów. Filmy są łatwo dostępne i wyróżniają się w mediach społecznościowych bardziej niż samodzielny obraz. YouTube ma także świetną wyszukiwarkę, dzięki której osoby zainteresowane konkretną treścią, łatwiej na nią trafią.

Jeśli już nagrywasz dźwięk, dlaczego nie nakręcić też wideo? Dzięki temu możesz publikować całe odcinki podcastów w YouTube i łączyć je w mniejsze, najważniejsze fragmenty.

Wykorzystaj wideo do najciekawszych wydarzeń w mediach społecznościowych

Rolki na Instagramie i Facebooku: idealne do kierowania do określonej grupy odbiorców.

Shortsy na YouTube: idealne do budowania lojalnej publiczności.

Wideo na LinkedInie: krótki wycinek może zachęcić do zobaczenia/posłuchania więcej jeśli akurat tam jest Twoja grupa odbiorców.

  1. Transkrypcje podcastów

Transkrypcja to zamiana dźwięku na tekst. Można do tego wykorzystać AI, co zdecydowanie ułatwi zadanie np. Transkriptor: https://transkriptor.com/pl/

Z punktu widzenia treści są one skarbnicą contentu, które pozwala na zmianę przeznaczenia. Wyciągaj cytaty, tematy na blogi, fragmenty do mediów społecznościowych i nie tylko.

Ale to nie wszystko, dzięki transkrypcji ułatwiasz “słuchanie” osobom, które mają problemy ze słuchem.

Transkrypcja odcinków podcastów może jeszcze bardziej poszerzyć grono odbiorców, jednocześnie poprawiając reputację twojego podcastu włączającego (inclusion) i dostępnego dla wszystkich.

SEO: podczas optymalizacji podcastu pod kątem wyszukiwarek transkrypcja podcastów pomoże również w SEO. Google może zaindeksować tekst, co z kolei zwiększa możliwości wyszukiwania.

Ludzie, którzy po prostu wolą czytać: z transkrypcji korzystają nie tylko odbiorcy niesłyszący i niedosłyszący, ale także ci, którzy wolą czytać lub uważają to za wygodniejsze niż słuchanie. Po prostu!

  1. Artykułu na blogu

Każdy podcaster wie, że musi stworzyć dobry, solidny zestaw notatek z programu do każdego odcinka. Wycofuję to co napisałam, nie każdy wie, ale każdy powinien to robić. Ale notatki z odcinków to tylko wierzchołek góry lodowej treści.

Prawie 55% marketerów twierdzi, że tworzenie treści na blogach jest ich priorytetem w marketingu, ponieważ blogi generują ruch.

Po pierwsze, posty na blogu są dla podcasterów doskonałą okazją do dalszego ożywienia dyskusji i zapewnienia dodatkowej wartości. To najlepsze miejsce, w którym możesz zagłębić się w tematy poruszane w odcinku i je rozwinąć.

Po drugie, możesz skrócić długie wywiady. Spójrzmy prawdzie w oczy, wywiady podcastowe mogą zawierać mnóstwo informacji – ale czasami o wiele za dużo, jak na samodzielny post na blogu. Uwzględnij od 40% do 60% treści wywiadu i ogranicz cytaty do minimum.

Pamiętaj, że Twój blog nie jest pełną transkrypcją. Zamiast tego powinien działać jako samodzielny artykuł, kierujący czytelników do Twojego programu. Jeśli więc zastanawiasz się co wybrać: blog czy podcast… moja odpowiedź brzmi: jedno i drugie!

  1. Infografiki

Ponad 90% marketerów wykorzystuje treści wizualne w ponad połowie publikowanych przez siebie artykułów. Infografiki zapewniają wiele korzyści jako samodzielne elementy treści. Przyciągają wzrok, co sprawia, że łatwo je udostępniać i mogą pomóc Ci nawiązać kontakt z odbiorcami.

Infografiki podtrzymują uwagę czytelników. Wizualne przedstawienie faktów i liczb pozwala czytelnikom efektywniej przetwarzać treść, dzieląc złożone tematy na łatwy do zrozumienia format.

Tworząc infografiki, traktuj je jak wpis na blogu. Upewnij się, że mają chwytliwy nagłówek, jasne tematy z faktami lub przykładami potwierdzającymi oraz zakończenie. W Internecie dostępnych jest wiele generatorów infografik, w tym Piktochart, CopyPress i Canva.

  1. Media społecznościowe

Według Briana Deana, mistrza SEO i założyciela Backlinko, w 2021 roku liczba osób korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wyniosła nieco ponad 3,96 miliarda. W tej liczbie przeciętny użytkownik miał ponad osiem kont w różnych witrynach sieciowych. Oznacza to, że potencjalny zasięg twojego podcastu jest ogromny, ale niewykorzystany.

Masz już skonfigurowane dedykowane kanały w mediach społecznościowych, więc dlaczego nie przekształcić swojego podcastu w fragmenty mikrotreści, aby wykorzystać ich potencjał? Na przykład wybierz mocny fragment audio, stwórz krótki film lub efektowny obraz i stwórz dla słuchaczy dwuminutowy klip.

Szablony: Szablony dla treści mediów społecznościowych znacznie usprawniają tworzenie treści. Korzystanie z bezpłatnych narzędzi do projektowania i publikowania online, takich jak Canva, oznacza, że wystarczy przeciągnąć i upuścić zasoby, aby utworzyć obraz w mediach społecznościowych; w ten sposób gwarantujemy, że każdy post będzie spójny.

Facebook: Według Facebooka filmy na żywo angażują 10 razy więcej niż zwykłe treści wideo. Twoi widzowie najprawdopodobniej będą mieli pytania po wyemitowaniu odcinka, więc zorganizowanie sesji pytań i odpowiedzi na żywo na Facebooku pomoże w nawiązaniu silniejszej relacji.

Filmy na żywo można również udostępniać jako dodatkową treść na innych platformach, takich jak Twoja strona internetowa, Instagram itp. Facebook świetnie nadaje się do dłuższych postów, więc wykorzystaj treści z transkrypcji podcastów do zbudowania minibloga lub wpisu gościnnego „bohatera”, podkreślając niektóre najważniejsze wnioski i informacje.

LinkedIn: Publikując na LinkedIn, pamiętaj, aby skupić się na materiałach edukacyjnych. Użytkownicy LinkedIna szukają informacji i odpowiednich treści w swojej dziedzinie.

Blogi i zwiastuny wideo z napisami sprawdzają się całkiem dobrze. Według LinkedIn użytkownicy są 20 razy bardziej skłonni do ponownego udostępnienia postu wideo. O czym warto pamiętać.

  1. Audiogramy

Audiogram to udostępniany film wideo, który został przekonwertowany z pliku audio. Audiogramy podcastów zawierają dynamicznie generowaną animację albo obraz okładki jako tło.

Zwykle audiogramy trwają od 30 sekund do dwóch minut. Audiogramy można łatwo tworzyć, osadzać i udostępniać, co czyni je idealnymi do angażowania się w media społecznościowe. Możesz stworzyć swój audiogram w aplikacji Headliner https://www.headliner.app/

A po co ci to?

Przede wszystkim audiogramy podcastów działają jak zwiastuny filmów, dając podgląd tego, co jest w “ofercie”. Najskuteczniejsze audiogramy łączą dźwięk, obrazy marki i elementy tekstowe, aby przyciągnąć uwagę widzów. W przypadku osób przeglądających media społecznościowe audiogramy są znacznie bardziej atrakcyjne niż linia tekstu z linkiem lub statycznym obrazem.

Jaki jest zatem ich zasięg? W niedawnym badaniu firma Headliner, zajmująca się produkcją audiogramów, zaprezentowała na Facebooku odcinek podcastu w dwóch różnych formatach. Jeden ze statycznym obrazem, a drugi z audiogramem podcastu. Audiogram przyniósł 5 razy większy ruch!

  1. Grafika z cytatem

W swoim nagraniu możesz znaleźć wiele fragmentów, które można i warto zacytować.

Spróbuj znaleźć cytat, który opowiada jakąś historię lub uderza na poziomie emocjonalnym. Przenieś go na atrakcyjną grafikę i opublikuj.

  1. Notatki z podcastu

To nie musi być transkrypcja! Pomocne będą drobne rzeczy, na przykład imię i nazwisko gościa w tytule odcinka, tytuły książke, filmów, linki do badań, stron itd. Nie oszczędzaj na słowach kluczowych i wykorzystaj dodatkowe linki do informacji o gościach, linki wewnętrzne i zasoby.

  1. Zamień swój podcast w ebook lub kurs

Czasem trzeba spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy. EBook lub kurs mogą być odpowiednie dla każdego, kto od jakiegoś czasu zajmuje się podcastami.

Twój podcast zawiera bogactwo treści. Wartościowe treści. Treści, które mogą pomóc innym.

Tim Ferriss “złożył” książkę „Narzędzia tytanów” z setek godzin, które nagrał w swoim podcaście opartym na wywiadach.

Brzmi zachęcająco? Zatem do dzieła!



Recykling treści z podcastów to doskonały sposób na maksymalne wykorzystanie swojego potencjału i dotarcia do nowych odbiorców. Daje ci to też sporo “nowego” contentu i nie musisz wymyślać nowych tematów by upychać je na siłę w harmonogramie.